(2)چه تفاوتهایی میان نمایشگر و تلویزیون خانگی وجود دارد؟
تفاوتهای موجود میان نمایشگر و تلویزیون خانگی
تا اینجا به برخی از تفاوتهای میان نمایشگر و تلویزیونهای خانگی اشاره کردیم؛ اما این تفاوتها مرتبط با محصولات قدیمی هستند و درحالحاضر بسیاری از چنین تفاوتهایی از بین رفتهاند؛ برای مثال گیرندههای دیجیتال میتوانند فرکانسهای رادیویی را دریافت کرده و آنها را تبدیل به سیگنالهای تصویری کنند و درنتیجه با اتصال گیرنده به نمایشگر از تماشای شبکههای تلویزیونی لذت ببرید.
درواقع پیشرفت تکنولوژی و معرفی محصولات جدید باعث شده است که تلویزیونهای مدرن و نمایشگرها بیشتر شبیه به یکدیگر شوند. بااینحال، هنوز تفاوتهای قابل ملاحظهای مشاهده میشود. درکنار آن پیشرفت علم باعث شده تا مدلهای جدید تلویزیونهای خانگی مجهز به امکاناتی ازجمله دستیار هوشمند یا سیستمعامل بشوند که تقریبا در هیچ نمایشگری مشاهده نمیشود. در ادامه به بررسی هریک از این موارد خواهیم پرداخت.
زمان پاسخگویی: به دلیل اینکه نمایشگرها برای اهدافی خاص طراحی شدهاند که میتوان به تجربه حرفهای بازی، انجام کارهای گرافیکی و طراحی و موارد مشابه اشاره کرد، نسبت به تلویزیونهای خانگی از زمان پاسخگویی بهمراتب بهتری برخوردار هستند. درواقع میتوان در بازار، نمایشگرهایی یافت که زمان پاسخگویی آنها به ۱ میلی ثانیه میرسد.
برای درک بهتر باید گفت که زمان پاسخگویی به بازه زمانی اشاره میکند که محتوا از منبع (کنسول بازی، رایانه و..) گرفته شده و در صفحهنمایش به کاربر ارائه میشوند. درواقع وقتی میگوییم نمایشگری از زمان پاسخگویی ۱ میلیثانیه برخوردار است به تأخیر موجود در پخش محتوا (رسیدن اطلاعات از منبع تا به نمایش درآمدنشان در مانیتور) اشاره میکنیم. بااینحال، زمان پاسخگویی در تلویزیونهای خانگی به غیر از اجرای بازیها یا گیمینگ اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا نحوه کاربری در آنها کاملا با نمایشگرها متفاوت است.
درحالیکه تلویزیونهای مدرن از زمان پاسخگویی بالا رنج میبرند؛ اخباری به گوش میرسد که نمایشگرهایی با زمان پاسخگویی ۰/۵ میلیثانیه نیز در حال ساخت هستند. اهمیت زمان پاسخگویی در انجام بازیهای آنلاین مشاهده میشود
نمونهبرداری رنگی
آمارها نشان میدهد شمار کاربران کامپیوترهای شخصی که همزمان از دو یا چند نمایشگر استفاده میکنند بهسرعت در حال افزایش است. بااینحال، استفاده از چند نمایشگر ایراداتی نیز دارد که برای مثال میتوان به اشغال فضای بسیار اشاره کرد.
شاید به فکر خیلی از کاربران برسد که بهجای استفاده از چند نمایشگر از تلویزیونی با صفحهنمایش بزرگ استفاده کنند؛ اما در اکثر موارد، کیفیت بد محتوای بهنمایش درآمده از کامپیوتر روی تلویزیونها بهخصوص درمورد ناخوانایی متون باعث میشود که کاربران از چنین تصمیمی صرفنظر کنند.
همین امر سوالی به وجود میآورد که تلویزیون مناسب برای جایگزینی با مانیتورها چه مشخصاتی باید داشته باشد و درواقع چه ویژگیهایی سبب افزایش کیفیت محتوای خروجی رایانههای شخصی روی تلویزیونهای خانگی میشود؟
درکنار اینکه مواردی ازجمله رزولوشن و میزان نرخ نوسازی بسیار مهم هستند، مواردی ازجمله نمونهبرداری رنگی نیز اهمیت بسیاری دارند. درواقع اگر میخواهید تلویزیونی را بهجای مانیتور انتخاب کنید باید درکنار برخورداری آن از نرخ نوسازی حداقل ۶۰ هرتز به بالا و رزولوشن 4 کا به دارا بودن آن از نمونهبرداری رنگی ۴:۴:۴ نیز توجه ویژهای داشته باشید.
در تعریف نمونهبرداری رنگی باید توضیح داد که تصاویر دیجیتالی متشکل از پیکسلها هستند و هر پیکسل نیز برای نمایش به دو مولفهی روشنایی و رنگ نیاز دارد. از آنجایی نیز که در مورد دنیای دیجیتال صحبت میکنیم اطلاعات از منبع تولید محتوا به منبع خروجی جهت پخش محتوا بهصورت سیگنال ارسال میشود.
در هر سیگنال، دادههایی از دامنههای پیکسلی ۸ تایی به منبع خروجی ارسال میشود که شامل ۴ ستون و ۲ ردیف هستند. کارشناسان به چنین چینشی نرخ تصویر میگویند که از سهعدد با پارامترهای تشکیل میشوند.
درصورتیکه مشخصات تلویزیونهای مختلف را مشاهده کرده باشید احتمالا با اعدادی به شکل ۴:۴:۴، ۴:۲:۲ و ۴:۲:۰ آشنایی دارید. عدد ۴ که در هرسه مولفه مشاهده میکنید بیانگر تعداد پیکسلها در راستای افقی است و عدد دوم نیز نمونههای رنگ در ردیف اول و عدد سوم نیز تعداد نمونههای رنگ در ردیف دوم را مشخص میکند.
درواقع ۴:۴:۴ به این معنی است که دو ردیف متشکل از ۴ پیکسل درکنار یکدیگر قرار دارند که هر ۸ پیکسل میتوانند رنگ متمایزی با یکدیگر داشته باشند. حال فرض کنید چنین الگوی در سرتاسر نمایشگر پیاده شده باشد. طبیعتا پردازش هر پیکسل بهصورت مستقل انجام میشود و درنتیجه دستگاه مجبور به پردازش رنگ و روشنایی خروجی برای هر پیکسل است.
مهندسان برای کاهش میزان پردازش اطلاعات، الگوی نمونهبرداری رنگ ۴:۲:۲ را پیادهسازی کردند. در چنین الگویی کروما یا رنگ هر پیکسل با پیکسل مجاور به اشتراک قرار داده میشد و درواقع پردازش کرومای پیکسلها در سطح صفحهنمایش به نصف میرسید. درواقع با ارسال هر سیگنال، دادههای مرتبط با درخشندگی تغییری نمیکرد؛ اما دادههای کروما ۵۰ درصد کاهش مییافت.
برای کاهش هرچه بیشتر میزان پردازش رنگ در تصاویر، مهندسان الگوی نمونهبرداری رنگ ۴:۲:۰ را معرفی کردند. در چنین روشی رنگهای ردیف دوم دقیقا از دادههای رنگی ردیف اول کپیبرداری میشود تا میزان پردازش رنگها ۷۵ درصد کاهش یابد.
حال، متوجه شدهاید که چرا محتوای پردازششده در رایانه شخصی بهخصوص متون در تلویزیونهایی با نمونهبرداری رنگی ۴:۲:۲ یا ۴:۲:۰ تا حد بسیار زیادی بیکیفیت است. درصورتیکه میخواهید تلویزیونی مناسب برای استفاده بهجای نمایشگرها خریداری کنید، باید مدلی سازگار با نمونهبرداری رنگی ۴:۴:۴ خریداری کنید.
بااینحال در نظر داشته باشید که تلویزیونها بهصورت پیشفرض از نمونهبرداری رنگی ۴:۴:۴ استفاده نمیکنند؛ زیرا کیفیت محتوای ویدیویی مانند فیلم و سریال در ۴:۲:۲ و ۴:۲:۰ کاهش چندانی ندارد. به همین علت اگر میخواهید از تلویزیون بهجای نمایشگر استفاده کنید یا تجربهی بهتری در اجرای بازیهای ویدیویی داشته باشید، باید از قسمت تنظیمات تلویزیون، حالت نمونهبرداری ۴:۴:۴ را فعال سازید
نرخ ابعاد تصویر: نمایشگرهای مدرن از نسبت ابعاد متفاوتی برخوردار شدهاند و باتوجهبه سلیقه کاربران رایانههای شخصی با صفحه نمایشی فوق عریض به بازار راه مییابند؛ نسبت ابعادی که در کمتر تلویزیون خانگی مشاهده میشود.
تلویزیونهای خانگی از نسبت ابعاد استانداردی استفاده میکنند. مدلهای قدیمی از نسبت ابعاد ۴ به ۳ یا ۴:۳ استفاده میکردند. در مدلهای جدیدتر شاهد استفاده از نسبت ابعاد ۱۶ به ۹ و ۲۱ به ۹ هستیم. در تصویر زیر میتوانید نمایش تصویر در نسبت ابعاد مختلف در تلویزیونی ۵۵ اینچی را مشاهده کنید
درگاههای خروجی/ورودی تلویزیون
- TOSLINK
- درگاه کابل کواکسیال
- SCART
- ورودی کامپوزیت
- ورودی کامپوننت
- HDMI
- خروجی جک هدفون ۵ میلیمتری (برای استفاده از هدفون یا بلندگو)
- درگاههای یو اس بی
- درگاه اترنت برای اتصال تلویزیون به اینترنت
ممکن است نمایشگر یا تلویزیون خانگی شما یک یا چند عدد از درگاههای ذکرشده را نداشته باشند یا درگاههای دیگری برای آنها تعبیه شده باشد. ما به موارد استانداردی اشاره کردهایم که اصولا در اکثر نمایشگرها و تلویزیونهای خانگی یافت میشوند.
امکان ضبط تصاویر در تلویزیون خانگی: برخی تلویزیونهای خانگی قادر به ضبط ویدئو از شبکههای در حال پخش یا بازیهای ویدیویی اجراشده توسط کنسولها روی حافظههای فلش هستند؛ البته مدلهایی نیز در بازار وجود دارد که تلویزیون دارای حافظه ذخیره سازی در ظرفیتهای مختلف است و کاربر را از اتصال حافظه فلش برای ضبط ویدئو بینیاز میسازد. چنین قابلیتی در نمایشگرها وجود ندارد
درگاههای خروجی/ورودی تلویزیون
- TOSLINK
- درگاه کابل کواکسیال
- SCART
- ورودی کامپوزیت
- ورودی کامپوننت
- HDMI
- خروجی جک هدفون ۵ میلیمتری (برای استفاده از هدفون یا بلندگو)
- درگاههای یو اس بی
- درگاه اترنت برای اتصال تلویزیون به اینترنت
ممکن است نمایشگر یا تلویزیون خانگی شما یک یا چند عدد از درگاههای ذکرشده را نداشته باشند یا درگاههای دیگری برای آنها تعبیه شده باشد. ما به موارد استانداردی اشاره کردهایم که اصولا در اکثر نمایشگرها و تلویزیونهای خانگی یافت میشوند.
امکان ضبط تصاویر در تلویزیون خانگی: برخی تلویزیونهای خانگی قادر به ضبط ویدئو از شبکههای در حال پخش یا بازیهای ویدیویی اجراشده توسط کنسولها روی حافظههای فلش هستند؛ البته مدلهایی نیز در بازار وجود دارد که تلویزیون دارای حافظه ذخیره سازی در ظرفیتهای مختلف است و کاربر را از اتصال حافظه فلش برای ضبط ویدئو بینیاز میسازد. چنین قابلیتی در نمایشگرها وجود ندارد
کنترل از راه دور
تلویزیونها دارای ابزاری کوچک اما کاربردی بهنام کنترل از راه دور یا هستند که مدیریت تلویزیون را برای کاربر بهمراتب سادهتر میسازد. در مدلهای اولیه، کنترلرها تنها برای تعویض کانال، افزایش یا کاهش صدای خروجی و خاموش و روشن کردن دستگاه استفاده میشدند؛ اما مدلهای بهبودیافته از قابلیتهای بیشتری برخوردار شدند تا امکان برنامهریزی، جستوجوی کانال و مرتبطسازی آنها ازطریق ریموت کنترل میسر شود.
جمعبندی
تفاوتهای سختافزاری و نرمافزاری بسیاری میان نمایشگرها و تلویزیونهای خانگی وجود دارد. با وجود اینکه تکنولوژی توانسته کاربردهای قدیمی را در هردو دستگاه ممکن سازد؛ اما کاربردهای جدیدی نیز برای هریک به وجود آمده است که در دیگری یافت نمیشود.
کار با اپلیکیشنها مانند برقراری چت تصویری یا تماشای ویدیوها ازطریق سرویسهای استریم قابلیتی بود که تنها ازطریق رایانه یا گجتهای قابل حمل صورت میگرفت؛ اما تلویزیونهای هوشمند نیز مجهز به چنین امکاناتی شدهاند. شاید نکته بسیار مهم نیز عدم نیاز تلویزیونهای هوشمند مانند نمایشگرها به دستگاه دیگری برای ارائه چنین خدماتی باشد.
درواقع شاید نمایشگرها را بتوان بهترین گزینه برای کاربردهایی مانند طراحی یا گیمینگ دانست؛ اما تلویزیونها نیز پیشرفت قابل ملاحظهای داشتهاند. پیشرفتهای تلویزیونهای هوشمند در ارائه بهتر تصاویر ختم نمیشود؛ بلکه از دستیار هوشمند برخوردار هستند و فرامین صوتی کاربر را دریافت و اجرا میکنند.
مانیتور یا تلویزیون؛ کدامیک مناسبتر است؟
شاید در گذشته، کاربرد نمایشگر و تلویزیونهای خانگی کمی متفاوت از یکدیگر بود؛ اما درحالحاضر مدلهای جدید تلویزیونهای خانگی از بسیاری از ویژگیهای نمایشگرها برخوردار شدهاند. بااینحال، در ادامه مثالی از گزینهی مناسب برای کاربردهای متفاوت خواهیم زد.
.
- تماشای محتوا: در تماشای محتوا باید به رزولوشن موردنیاز آن توجه داشته باشید؛ برای مثال، محتوای ویدیویی مانند فیلم و سریال نیاز به نمونهبرداری رنگی ۴:۴:۴ ندارند و در مدلهای ۴:۲:۲ یا ۴:۲:۰ نیز میتوان از تماشای آنها لذت برد.
- استفاده با رایانه شخصی: طبیعتا نمایشگرها برای ارائهی محتوای تصویری رایانههای شخصی ساخته شدهاند؛ اما اگر قصد استفاده از تلویزیون خانگی را دارید، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. درواقع علاوه بر اینکه مواردی ازجمله نرخ نوسازی و رزولوشن اهمیت فراوانی پیدا میکنند؛ بلکه باید مطمئن شوید تلویزیون مدنظرتان از نمونهبرداری رنگی ۴:۴:۴ پشتیبانی میکند. در غیر این صورت کیفیت محتوای خروجی رایانه شخصی بهخصوص متون بهشدت کاهش مییابد.
- انجام بازیهای آفلاین: بازیهای ویدیویی به دو دسته تقسیم میشوند. بازیهای آفلاین که اصولا از کمپین داستانی یا انجام مسابقات تشکیل داده شده و نیازی به اتصال آنلاین ندارند و بازیهای آنلاین که طبیعتا زمان پاسخگویی تأثیر فراوانی روی عملکرد گیمر در طول بازی دارد. درصورتیکه بخواهید برای کنسولهای نسل هشتمی، تلویزیون یا نمایشگر تهیه کنید، مواردی ازجمله نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی، رزولوشن برای کنسولهایی مانند پلی استیشن 4 کا و ایکس باکس وانیا رزولوشن 4 کا برای پلی استیشن پروو ایکس باکس وان ایکس اهمیت فراوانی دارد. بهدلیل اینکه بهصورت رقابتی آنلاین بازیها را تجربه نمیکنید، زمان پاسخگویی در اولویت پایینتری قرار میگیرد. برای تجربه کنسولهای نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 بهتر است نمایشگر یا تلویزیونی 4کا با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی داشته باشید تا تجربهای حداکثری کسب کنید.
- انجام بازیهای رقابتی آنلاین: تقریبا تمامی مواردی که برای انجام بازیهای آفلاین گفته شد، در مورد انجام بازیهای رقابتی نیز صدق میکند. در انجام بازیهای رقابتی، میزان تأخیر در پاسخگویی اهمیت فراوانی پیدا میکند. درحالحاضر، نمایشگرها بهترین گزینه برای انجام بازیهای آنلاین هستند و مدلهایی نیز به بازار عرضه خواهد شد که از زمان پاسخگویی ۰/۵ میلیثانیهای بهره میبرند